Tuesday, May 7, 2019

Review Novel : Sepahit Kopi Semanis Cham



Tajuk: Sepahit Kopi Semanis Cham
Penulis: Syima Syawal
Penerbit: Fajar Pakeer
Tebal Halaman: 628


Ulasanku:

Akhirnya buku pertama yang aku habiskan untuk pembukaan tahun baharu ini. Novel pertama aku baca daripada penulis ini. Aku tertarik untuk membeli novel ini berdasarkan sinopsisnya.

Kisah Dayang Irdina dan Fawwaz Radi yang permulaan pertemuannya agak dingin namun akhirnya perasaan itu mula bertukar menjadi cinta. Fawwaz Radi yang pada mulanya suka menyendiri kerana peristiwa yang berlaku ke atas dirinya telah berubah sepenuhnya setelah dia jatuh hati dengan Dayang.

Macam biasalah, setiap kebahagiaan pasti akan diuji. Dalam kisah mereka, Dayang difitnah atas sebab manusia yang berdendam. Waktu kejadian itu, aku rasa geram dengan Fawwaz Radi sebab dia tak beri peluang langsung pada Dayang untuk menjelaskan perkara sebenar.

Memang ada twist plot dalam novel ini. Aku sangkakan orang lain yang jahat. Rupanya ada orang lain yang lebih jahat atau dalam erti kata lain sebenarnya orang itu ‘sakit’.

Apa pun naskhah ini tidak menghampakan. Dayang seorang gadis yang tabah. Aku dapat rasa kekuatan dia mengharungi ujian yang melanda dirinya.

Penutupnya,

Kehidupan itu laksana tenunan yang bersambung menjadi kata - HAMKA



No comments: