Sunday, August 4, 2019

Review Novel : Kan Kukejar Cinta Kamu



Tajuk : Kan Kukejar Cinta Kamu
Penulis: Fauziah Ashari
Penerbit: Intens
Tebal Halaman: 800


Ulasanku:


Penulis Ombak Rindu yang tidak pernah mengecewakan. Novel ini memaparkan kisah konflik keluarga. Naskhah yang berat kerana konfliknya juga berat. Novel yang membuatkan jiwa raga terseksa ketika menghadamkannya. Mengisahkan percintaan Alma dan Raiyan namun percintaan mereka terhalang akibat dendam keluarga. 

Satu-persatu penderitaan yang perlu Alma lalui seorang diri. Alma dan Raiyan yang berkahwin di luar negara iaitu Ireland tanpa pengetahuan keluarga. Hasrat mereka untuk mengeratkan silaturahim antara dua keluarga. Namun belum sempat mereka mengumumkan pernikahan mereka, Raiyan ditimpa kemalangan dan hilang ingatan.

Dalam cerita ini, watak nenek Raiyan iaitu Tharwati yang dipanggil Nek Bonda memang menjengkilkan. Dia seumpama 'Hitler'. Nek Bonda yang mengawal segala gerak geri Raiyan sehingga ibu Raiyan sendiri tidak berkuasa untuk melawan.

Novel ini menarik cumanya babak Alma-Raiyan itu agak membantutkan mood membaca. Jenuh juga aku mahu menghabiskan novel ini. Ada juga yang aku skip babnya kerana lelah dengan babak-babak yang tidak sepatutnya.

Novel ini pinjam sebenarnya jadi aku sedaya upaya juga menghabiskannya. 



No comments: