Wednesday, September 25, 2019

Jalan




Mood menulis yang entah ke mana menghilangnya sebaik sahaja aku selesaikan manuskrip itu. Tugasan yang aku dapat daripada Norsaadah sejak awal bulan September baru datang keinginan untuk membuatnya. Tugasannya nampak menarik.

Foto blog. Itulah tugasannya. Menulis berdasarkan foto yang kita ambil. Menarik bukan? Cumanya perlu komitmen dan perlu disiplin dalam menulis.

Foto memang aku pun suka walaupun aku bukan jenis kaki swafoto tapi aku sukalah ambil gambar apa pun. Lebih-lebih lagi gambar makanan yang aku masak.

Baiklah. Gambar di atas adalah jalan yang selalu aku gunakan untuk ke sekolah. Jalan yang setahun lepas aku gunakan lima hari seminggu untuk menghantar anak-anak setiap pagi. Jalan yang sentiasa sesak aku kena tempuh setiap pagi.

Setahun melalui jalan ini dan kini jalan ini hanya tinggal kenangan sebaik aku berhijrah ke luar negeri Melaka. Sesekali rindu bertandang.

Jalan ini terletak di depan sekolah berasrama penuh di Ayer Keroh. Jalan inilah menuju ke Sekolah Kebangsaan Ayer Keroh. Jalan ini juga yang selalu aku lalui untuk pulang dari kerja. Ayer Keroh ke Bukit Katil. Aku memang suka melalui jalan ini meskipun jauh sedikit perjalanannya. Rindu suasana itu.

Tersangat rindu!

Salam pena,
Fyda Adim


No comments: