Tuesday, September 17, 2019

Review Novel : Ketika Cinta Jatuh Kepadaku



Tajuk : Ketika Cinta Jatuh Kepadaku
Penulis: Faizah Mohd Noh
Penerbit: Fajar Pakeer
Tebal Halaman: 595

Sinopsis:

"Manusia! Penuh dengan alasan kan? Kalau kita sibuk, dia kata dia sunyi. Kalau kita sentiasa ada, dia kata kita mengongkong."- DIANA

"Susah juga. Bila kita terpaksa berhadapan dengan orang yang salah, tapi menipu untuk raih kemenangan." – SYAFIQ

Dua insan berbeza. Bertemu kerana dendam. Kisah silam yang disimpan rapat oleh Diana, kini diungkit-ungkit Syafiq. Lelaki yang hadir dalam hidupnya kerana satu titik noda yang membawa kepada kehancuran.

Diana cuba lari, namun terperangkap dalam mainan emosi yang dicipta oleh Syafiq. Ditambah pula desakan seorang ibu yang ingin menuntut kemaafan daripada orang-orang yang pernah menjadi mangsa kerakusan nafsu zaman mudanya. Diana menjadi korban.

“Aku tak akan lupa, sampai bila-bila, apa yang telah dilakukannya pada keluarga aku.” – SYAFIQ

“Kesetiaan bukan terletak pada jarak atau masa, tapi pada sekeping hati.” - DIANA

Mengapa perasaan itu terjatuh pada orang yang salah? Haruskah sepasang cinta itu terkubur, ketika rasa itu semakin merasuk hatinya.

Sepahit apapun kisah silammu. Kau dan aku tidak ada lagi riwayat luka. Yang ada cuma rasa mencintai tanpa pergi.

Ulasanku:

Novel ini dikirakan sebuah naskhah yang bagus. Sepanjang aku baca novel ini aku tak boleh nak teka plotnya. Selalunya dapat juga mengagak kalau baca novel lain. Pandai betul penulis ini menyihir sebab aku nak cepat habiskan baca novel ini untuk mengetahui apa sebenarnya yang berlaku.

Cuma itulah aku beritahu bila baca novel ini, watak Diana itu memang aku bayangkan penulisnya. Pertama kalilah sebab terasa betul memang itu perangainya.

Apa pun tahniah Pae. Teruskan berkarya.

Selamat membaca!


No comments: