Saturday, November 30, 2019

Bab 4: Ungkapan Kata Bernafas Cinta





Gambar : Carian Google



BAB 4

Di saat diri ini kosong
Kupohon biarlah hati terasa tenang   


            Khalisah menghempas perlahan tubuh kecilnya ke atas katil bersaiz sederhana. Dia baru terasa keletihan seharian berhempas-pulas mengerah tenaga di rumah orang-orang tua itu tadi. Walaupun keletihan namun hatinya berbunga riang. Dia rasa sungguh tenang dan bahagia dengan apa yang dilakukannya hari ini.

            Senyuman melirik di bibirnya. Dia berpuas hati dapat menambah kenalan baru yang datang daripada pelbagai jabatan dengan memegang bermacam-macam jawatan. Sungguh dia tidak sangka, ada yang berjawatan tinggi namun jiwa mereka sangat mulia. Merendah diri sepanjang masa. Layanan mesra kakitangan rumah orang-orang tua pun tidak kurangnya.

            Khalisah teringatkan sesuatu. Dia terus bangkit dari pembaringan dan menapak ke arah meja solek di mana beg tangannya terletak di situ. Dia meraba-raba ke dalam beg tangannya lalu dicapai telefon bimbitnya.

            Dia kembali ke katil semula lalu menyandar di birai katil. Sebelum pulang tadi, mereka sempat merakam beberapa keping gambar. Ditatap satu-persatu gambar yang sempat diambilnya tadi. Dia tersenyum sendiri. Sedang dia khusyuk menatap gambar-gambar di galeri telefon bimbitnya, telefon bimbitnya berdering. Ada panggilan masuk. Dia melirik senyum melihat nama yang tertera di skrin.

            Salam dijawab sebaik sahaja panggilan tersebut dijawab.

            “Lisa, baik aje abang. Abang jangan susah hati.” Dia jawab bersungguh demi menyakinkan abangnya. “Kenapa abang telefon Lisa?” Sambungnya lagi. Jarang benar abangnya itu menelefonnya. Selalunya emak yang menjadi perantara kalau abang ada memesan sesuatu untuknya. Sejak kematian ayah dua tahun lepas, abang memikul segala tanggungjawab menjaga dia dan emak. Nasib baik abang bekerja di pekan Selama sebagai kerani. Kemudian abang sibuk mengusahakan kebun pisang arwah ayah pula. Jadi tidaklah emak tinggal keseorangan.

            “Abang saja telefon Lisa. Entah kenapa abang rindu kat adik abang. Lisa tak balik kampung ke?”

            Khalisah tergelak kecil. Abang itu orangnya serius. Bila dia meluahkan rasa rindu pada adiknya yang seorang ini, membuatkan hati Khalisah tercuit geli hati.

            “Awat gelak?” Soal lelaki itu mendatar.

            “Tak ada apa. Lisa rasa nak gelak tiba-tiba.” Balasnya berbasa-basi. Dia menahan gelaknya daripada terhambur lagi. “Lisa rasa abang ini mesti ada tujuan telefon Lisa.” Khalisah cuba serkap jarang.

            Khairulnizam jeda seketika. Dia menarik nafas dalam-dalam dan kemudian dihela perlahan.

            “Sebenarnya...abang...” Teragak-agak abangnya mahu menyusun kata. Khalisah sudah tidak sabar mahu mendengar apa yang mahu disampaikan abangnya itu.

            “Abang nak kahwin ye.” Khalisah berteka-teki. Mana tahu terkena. Dia sekadar mencuba nasib.

            “Mak dah bagitahu Lisa ye.” Kali ini abangnya pula yang berteka-teki dengannya. Mahukan kepastian.

            “Eh, tak adalah. Tempoh hari masa mak telefon Lisa tapi tak ada pun mak buka cerita fasal abang. Oh, cuma mak kata abang suruh tanya keadaan Lisa. Itu aje.” Cepat-cepat Khalisah menyangkal percakapan abang sulungnya itu.

            Abangnya tergelak kecil.

            “Tak payahlah gabra sangat. Abang tanya aje.” Bersahaja abangnya menutur kata di hujung talian.

            “Sungguhkah ni abang nak menikah?” Soal Khalisah lagi inginkan kepastian.

            Kedengaran abangnya melepaskan keluhan.

            “Abang rancang nak bertunang dulu masa raya nanti.” Perlahan sahaja abangnya menutur kata membuka cerita malam itu.

            “Bila? Dengan siapa? Lisa kenal tak? Orang kampung kita juga ke?” Bertubi-tubi soalan diajunya tanpa sempat abangnya menjawab satu pun.

            “Mana satu abang nak jawab dulu ni? Kalah wartawan soal macam-macam pada abang.” Serentak mereka dua beradik tergelak. “Hujung bulan ni Lisa kena balik tau. Boleh kita bincang dulu.” Jelas abangnya dengan nada mendatar.

            “Abang tak beritahu lagi siapa gerangan wanita yang berjaya mencuit hati abang Lisa ni. Orang mana? Lisa kenal atau tak?” Soal Khalisah lagi tidak puas hati.

            “Nantilah abang cerita. Abang tunggu Lisa balik. Menyembang dalam telefon ni tak seronok.”

        Khalisah mengeluh. Sesungguhnya perangai abang tidak pernah berubah. Seorang yang perahsia dari dulu hinggalah sekarang. Entah bila dia bercinta pun Khalisah tidak pernah tahu. Senyap-senyap sahaja. Pandai sungguh abangnya menyimpan rahsia tanpa dapat dihidu olehnya.

            “Baiklah abangku sayang. Sampaikan salam pada mak. Nanti Lisa balik. Kalau abang nak Lisa belikan barang-barang hantaran kat sini Lisa boleh carikan.”

            “Memang abang nak suruh Lisa tolong buatkan hantaran. Siapa lagi yang abang boleh harapkan.” Kata-kata abangnya itu membuatkan Khalisah melirik senyuman di bibir.

            “Baiklah, abang. Nanti Lisa bantu ye.” Talian terus dimatikan sebaik sahaja masing-masing memberi salam.

            Sebaik sahaja talian dimatikan, Aida tercengat di muka pintu biliknya sambil memeluk tubuh.

            “Siapa telefon kau?”

            “Abang aku.”

            Aida menapak masuk dan melabuhkan duduk di hujung katil.

            “Abang aku nak bertunang.” Girang sekali suara Khalisah memberitahu pada sahabatnya itu.

            “Oh, ya?” Aida menyambut dengan perasaan teruja juga. Dia melirik senyuman manis di bibirnya.

            “Abang aku tu senyap-senyap saja. Entah bila dia bercinta aku pun tak tahu.” Khalisah membetulkan duduknya. Bantal di sisinya dicapai lalu dipeluknya erat-erat.

            “Abang kau nak kawin dengan siapa?” Soal Aida.

            Khalisah sekadar menjongketkan bahunya.

            “Kau tak tanya?”

            “Aku dah tanya tapi dia biasalah. Masih nak berahsia,” jawab Khalisah bersahaja. Jemarinya bermain-main dengan dagunya sambil matanya melirik ke arah Aida di hadapannya yang tersengih-sengih sedari tadi.

            “Kau dah kenapa?” Soal Khalisah tiba-tiba. Pelik dengan sikap sahabatnya itu. Tersengih-sengih dari tadi macam kerang busuk.

            “Aku happylah dengar abang kau dah nak naik pelamin,” balas Aida selamba.

            “Kau punya happy macam kau yang nak naik pelamin,” ujar Khalisah disambut dengan gelak kecil Aida.

            “Biasalah tu. Bila dapat berita happy aura happy itu mesti berjangkit kat kita sekali. Aura itukan penting pada diri kita. Kan orang kata, orang yang hebat mempunyai aura yang hebat. Jadi hari ini abang kau bagi kita aura yang positif.” Ulas Aida panjang lebar penuh semangat seperti seorang penceramah sedang menyampaikan ceramah tentang aura diri.

            Khalisah sekadar menadah telinga mendengar sahabatnya itu berbicara. Sesekali kepalanya terangguk-angguk.

            “Tapi itulah aku tak tahu siapa bakal isteri abang aku tu. Tak sabar rasanya aku nak tahu siapalah yang berjaya mencuri hati abang aku tu,” ujar Khalisah penuh ceria.

            Aida menggeleng sahaja melihat gelagat sahabatnya itu.

            “Hujung bulan ni aku nak balik kampung. Kau ikut sekali ye.” Pelawa Khalisah dengan senyuman yang masih bersisa.

            “Alah, hujung bulan ni tak bolehlah. Mak aku suruh aku balik kampung. Ada hal sikit. Lain kali aku ikut kau balik ye.”

            Khalisah mencebikkan bibirnya.

            “Kalau macam tu tak apalah. Aku balik sendirilah.” Mendayu sahaja nada Khalisah. Dia bermain-main dengan jari-jemarinya.

            Aida tersenyum.

            “Nanti kau teman aku pergi beli barang hantaran untuk abang aku boleh?”

            Aida mengangguk. “Sudah semestinya boleh. Masakan aku tak nak teman kau. Bila nak pergi?”

            Khalisah berjeda seketika. Bantal masih lagi dipeluk erat. Tangan kanannya menongkat dagu.

            “Kita pergi esoklah. Kalau minggu depan macam dah suntuk sangat kan. Minggu lagi satu aku dah nak balik kampung.” Khalisah mencongak-congak hari serta minggu.

            “Ada banyak masa lagi kan?”

            “Ada dalam tujuh bulan macam tu,” ujar Khalisah yang sudah menyelak kalendar di tangannya.

            “Kalau macam tu kita pergi esoklah. Lagi pun esok kita tak buat apa kan.” Aida memberi cadangan.

            “Bagus juga macam tu. Kita cari kat Dataran Pahlawan. Dah lama kita tak ke sana kan?” Tambah Khalisah pula.

            “Banyak ke barang kau nak beli?” Tanya Aida.

            “Aku kena tanya abang aku dulu berapa dulang. Tadi dek sebab teruja sampai aku pun terlupa nak tanya dia.”

            Aida tergelak kecil.

            “Aku nak tidur dulu. Kau pun tidur. Jangan dok termenung aje.” Pesan Aida seraya bangkit dari duduknya.

            Khalisah tersenyum kelat seraya menghantar pandang pada Aida yang mengatur kemas langkahnya. Sahabatnya itu tidak pernah lupa menitipkan pesanan buat dirinya. Khalisah menyandar kembali pada birai katil sebaik sahaja kelibat Aida sudah hilang daripada pandangan mata. Pintu biliknya juga sudah ditutup rapat oleh Aida.

            ‘Aku dah okeylah.’ Khalisah berdetik sendiri di dalam hati.

            Berkali-kali Khalisah meraup wajahnya sebelum dia mencapai telefon bimbit di atas meja kecil di sisi katilnya. Jari-jemari Khalisah laju menaip patah-patah perkataan di telefon pintarnya.
           
Abang, nanti hantaran abang berapa dulang? Bagitahu Lisa segera ya. Esok Lisa boleh belikan apa yang perlu.

Selesai menaip dia terus menghantar mesej pada abangnya. Dia letakkan kembali telefon pintarnya di atas meja tadi. Fikirannya sudah menerawang memikirkan majlis yang akan berlangsung. Keterujaannya usah dicakap. Mahu tidak teruja. Itulah satu-satunya abang yang dia ada.

Khalisah tersenyum bahagia.

 [Bersambung]
           

Thursday, November 28, 2019

Bab 3: Ungkapan Kata Bernafas Cinta



Gambar : Carian Google


BAB 3


Usah berpaling ke belakang
Terus mara ke hadapan



            “Aida, semua barang dah masuk dalam bonet ye?” Soal Khalisah seraya menutup bonet Honda Jazznya.

            “Dah.” Balas Aida pendek.

            Khalisah terus meloloskan dirinya ke dalam kereta dan terus menghidupkan enjin. Anak matanya menebar pada Aida yang sedang mengunci pintu rumah. Hasil kutipan sumbangan dalam tiga hari daripada pihak cikgu boleh dikatakan amat memberangsangkan. Usai duit sumbangan dikutip, Khalisah dan Aida terus sahaja membeli barang keperluan untuk warga emas di Rumah Seri Kenangan Cheng.

            “Jom...” Aida melontar kata sebaik meloloskan dirinya dalam kereta. Tali pinggang keledar dipasangnya.

Khalisah menekan pedal minyak lalu Honda Jazznya meluncur laju membelah jalan raya.

            Hati Khalisah melonjak riang. Maklumlah pertama kali dia menyertai program sebegini. Dalam hatinya, dia berharap agar dia dapat membuka lembaran baru dalam hidupnya. Meninggalkan segala kesedihan yang pernah menjalar dalam dirinya.

            Setengah jam memandu, keretanya memasuki ke perkarangan Rumah Seri Kenangan Cheng. Dia memarkirkan keretanya di tempat yang telah dikhaskan untuk pelawat. Khalisah dan Aida segera keluar daripada perut kereta.

            Seorang wanita dalam lingkungan awal 30-an melangkah merapati mereka berdua. Khalisah melemparkan senyuman ramah sebaik sahaja wanita itu sudah mendekati mereka dan memberi salam.

            “Waalaikumussalam.” Salam dijawab Khalisah serentak dengan Aida.

            “Ini Puan Khalisah ke?” Soal wanita berwajah bujur yang mengenakan blaus bunga-bunga dan palazo hitam.

            Khalisah mengangguk laju.

            “Puan Nadia?” Soal Khalisah pula.

            “Iye, saya.” Wanita itu melempar senyum manis. Khalisah menghulurkan tangannya untuk bersalaman dengan wanita itu diikuti Aida pula.

            “Ini kawan saya, Aida.” Khalisah memperkenalkan Aida yang berdiri di sisinya. Aida tersenyum kecil.

“Mari kita ke sana.” Puan Nadia menunjukkan jarinya ke arah ruang pejabat di sebelah kanan.

            “Barang-barang?” Aida bersuara.

            “Tak apa, kita ke sana dulu. Berkenalan dengan yang lain.” Jelas Puan Nadia. Khalisah dan Aida mengangguk serentak lalu menuruti langkah Puan Nadia.

            Kami melangkah masuk ke dalam sebuah rumah setingkat yang tertulis di luar pintu sebagai ‘rumah tamu’. Ada beberapa orang lain sibuk menyusun barang-barang sumbangan di satu sudut dalam rumah tersebut.

            “Assalamualaikum semua. Dengar sini. Saya nak perkenalkan dua orang rakan baru yang akan menyertai program kita kali ini. Perkenalkan mereka adalah Khalisah dan Aida.” Suara Puan Nadia bergema dalam ruang rumah tersebut memperkenalkan kami kepada sekelompok manusia yang berada di situ.

            “Assalamualaikum. Saya Khalisah Mahmood. Berasal dari Perak dan mengajar di SMK Infant Jesus Convent.” Khalisah memperkenalkan dirinya serba-sedikit dan diikuti Aida pula.

            “Baiklah, kita boleh ambil barang-barang yang mereka bawa dan kemudian kita boleh buat apa yang patut. Kita kemaskan sekitar rumah ini kemudian kita boleh menziarahi orang-orang tua yang tinggal di bangunan sebelah sana.” Masing-masing menoleh ke arah bangunan yang Puan Nadia tunjukkan.

            Seramai lima belas orang menyertai program ini. Setelah mendapat arahan, masing-masing berdedai-dedai ke arah Honda Jazz Khalisah. Barang-barang sumbangan diangkat satu-persatu dari dalam bonet. Segala keperluan dan kelengkapan untuk rumah orang-orang tua. Dari kelengkapan untuk orang-orang tua hinggalah ke barang dapur untuk mereka.

            Khalisah sudah memegang sebuah beg plastik besar yang berisi segala keperluan kudapan. Ada biskut, ada oat, ada milo, ada roti dan segala macamlah di dalamnya. Aida sudah laju berjalan ke depan. Bersemangat sungguh cik kak itu. Khalisah tersenyum sendiri. Dia mengatur kemas langkahnya beberapa jaraknya di belakang Aida.

            Dari jauh, sepasang matanya menangkap ke arah luar rumah tamu. Kelihatan Puan Nadia sedang berborak di luar rumah tamu dengan seorang lelaki yang tinggi lampai. Dari gayanya, lelaki itu nampak dalam lingkungan pertengahan 20-an usianya barangkali.

‘Bagus. Muda-muda libatkan diri dalam program sukarelawan macam ini. Daripada melepak tak tentu fasal baiklah macam ini.’ Detik hati Khalisah sendiri.

Sewaktu Khalisah melintasi mereka berdua, matanya sempat melirik ke arah tanda nama yang tersemat di dada lelaki itu.

            ‘Hamzah.’ Bacanya di dalam hati. ‘Barangkali lelaki ini penyelia tempat ini.’ Bisiknya lagi cuba berteka-teki sendiri.

            Sekilas, dia melempar pandang pada lelaki tinggi lampai itu yang sedang bersungguh-sungguh berbual dengan Puan Nadia. Dia boleh lihat lelaki itu tergelak kecil. Mungkin bukan perbincangan yang serius kalau sudah tergelak begitu. Nampak ceria sahaja daripada riak wajah lelaki itu yang berkulit sedikit cerah. Tidak terlalu gelap dan tidak terlalu cerah. Eloklah begitu. Sesuai untuk lelaki. Bukannya putih melepak pun.

            Dalam pada sekilas dia menatap seraut wajah lelaki itu, sepasang mata milik lelaki itu memandang ke arahnya seraya melemparkan senyuman pada. Khalisah terkesima. Tanpa teragak-agak dia pun membalas senyuman lelaki itu dan terus mempercepatkan langkahnya mendapatkan Aida yang sudah jauh ke depan.

            . Kerja-kerja membersihkan sekitar kawasan rumah orang tu telah dilaksanakan sebaiknya dalam masa dua jam. Walaupun letih, Khalisah berasa cukup seronok. Barang-barang sumbangan telah diserahkan pada penguasa rumah tersebut.

Sesi beramah-mesra dengan penghuni-penghuni Rumah Seri Kenangan Cheng juga turut berlangsung dengan jayanya. Ada beberapa orang tua yang begitu ramah menyambut kedatangan mereka. Diajak berbual. Dilayan mesra. Ada yang tidak tega berkongsi kisah sedih mereka. Bagaimana mereka tercampak ke rumah itu. Ada juga yang memang sebatang kara. Sudah tentu-tentu di situlah tempat tinggalnya. Bercerita sambil bergenang air mata. Yang mendengar juga turut berlinangan air mata. Khalisah cuba menahan sebak yang menganggu dirinya tatkala seorang lelaki tua bercerita.

“Anak-anak pakcik ramai. Sembilan orang semuanya tapi seorang pun tak nak jaga pakcik. Boleh bergaduh adik-beradik sebab nak jaga pakcik. Pakcik macam bola dibuatnya. Akhirnya mereka hantar pakcik sini.” Lirih lelaki tua. Sayu sahaja nadanya. Ada air jernih yang bergenang di tubir matanya.

            “Minta perhatian, ini adalah penguasa rumah orang-orang tua. Perkenalkan Encik Kamaruzaman.” Suara lunak Puan Nadia berkumandang lagi. Semua yang ada di situ mengalihkan pandangan pada empunya suara.

            Lelaki tinggi lampai itu pula berdiri di sisi Encik Kamaruzaman. Ucapan ringkas diberikan oleh Encik Kamaruzaman. Ucapan penghargaan tanda terima kasih atas lawatan yang kami buat.

            “Ini pula pembantu saya Encik Hamzah Fikri. Kalau ada apa-apa hal berkaitan program sukarelawan boleh hubungi beliau. Encik Hamzah adalah Pegawai Kebajikan Masyarakat di sini,” ujar Encik Kamaruzaman. Lelaki tinggi lampai itu hanya mengukir segaris senyuman di bibir.

            Usai sesi berucap, mereka yang ada di situ sudah bersiap-siap untuk beredar. Ada yang masih mencari ruang untuk bersembang dengan penghuni-penghuni di rumah itu.

            Khalisah dan Aida berjalan beriringan mencari kelibat Puan Nadia selaku penganjur program tersebut. Langkah mereka terhenti di depan rumah tamu.

“Aku masuk kejap. Kau tunggu sini ajelah.” Arah Aida. Belum sempat Khalisah menjawab dia sudah menghilangkan diri ke dalam rumah tamu. Dia pun hanya menunggu di luar. Mengikut arahankan.

Khalisah menebar pandang ke segenap kawasan rumah tersebut sehinggalah dia disapa seseorang.

            “Baru ikut serta ke program ini?” Khalisah menoleh ke arah suara yang datang. Lelaki tinggi lampai sudah tercegat beberapa langkah sahaja daripadanya.

            Khalisah mengangguk laju.

            “Patutlah sebelum ini tak pernah nampak.” Beritahu lelaki itu berbasa-basi.

            Khalisah hanya mampu mengukir senyuman di bibir.

            “Kita orang tahu fasal program ini dari facebook,” Bersahaja Khalisah menutur kata.

            “Baguslah meramaikan program sebegini. Pihak NGO banyak anjur program begini. Nak memupuk minat orang ramai untuk menjadi sukarelawan. Kita ada institusi lain yang boleh dilawat selain Rumah Seri Kenangan ini.” Panjang lebar Encik Hamzah menerang.

            Khalisah sekadar mengangguk. Kemudian dia tersenyum.

            “Institusi lain tu kat mana encik?”

            “Ada Rumah Budak Laki-laki, Asrama Bukit Baru, Sekolah Tunas Bakti.” Jawabnya polos. Khalisah mengangguk lagi.

            “Puan ke cik?” Soal lelaki itu tiba-tiba. Khalisah tergamam seketika.

            “Cik.” Jawab Khalisah teragak-agak kemudian menundukkan pandangannya.

            “Saya Hamzah Fikri.” Lelaki tinggi lampai itu sekali lagi memperkenalkan dirinya tanpa diminta.

            “Dah kenal tadi. Encik Kamaruzaman tadi ada beritahu nama encik.” Khalisah menyusun kata.

Lelaki itu sekadar mengangguk-angguk. “Manalah tahu tadi cik terlepas pandang nama saya. Jadi lebih eloklah saya perkenalkan sekali lagi.”

Khalisah sekadar tersenyum.

“Nama?”

“Oh, saya Khalisah.”

            “Cik kerja mana?”

            “Saya mengajar.”

            “Ooo...cikgulah ni.”

            Khalisah tersipu-sipu malu seraya mengangguk laju.

            “Mengajar sekolah mana?” soal lelaki itu.

            “SMK Infant Jesus Convent.” Khalisah balas pendek.

            “Sekolah di Banda Hilir tu kan?” tanya lelaki itu lagi.

Khalisah sekadar mengangguk. Segaris senyuman dilemparkan.

“Oh ya, kalau berminat, untuk penjawat awam pun boleh daftar dengan JKM kalau berminat nak jadi sukarelawan.” Sambung lelaki itu lagi penuh ceria nadanya.

            Baru sahaja, Khalisah mahu membuka mulut Aida datang menerpa.

            “Dah, jom.” Aida sudah berdiri di sisi Khalisah.

            “Ini kawan saya, Aida.” Khalisah sempat memperkenalkan Aida pada lelaki tinggi lampai itu.
            Aida melontar salam kesejahteraan dan lelaki itu membalasnya.

“Encik dah lama ke kerja dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat?” Soal Aida mesra. Aida memang mudah mesra dengan semua orang. Habis semua disoalnya nanti. Kalah polis yang tanya pesalah di lokap.

            “Lebih kurang lima tahun lebih.”

            “Wah, lama juga tu. Bagus...bagus...” Sambung Aida lagi.

            ‘Panjang pula menyembangnya dia orang ini.’ Khalisah berkata-kata dalam hati.

            “Encik Hamzah, kami semua nak balik dah.” Puan Nadia baru sahaja keluar daripada rumah tamu.

            “Terima kasih banyak-banyak sebab selalu buat program macam ini,” ujar lelaki itu dengan nada garau.

            “Sama-sama. Tak ada hal. Akan datang kami pergi institusi lain pula.” Puan Nadia menyambung bicara.

            “Kalau macam itu, apa-apa boleh maklum pada sayalah.”

            Setelah beberapa ketika berborak, kami meminta izin untuk pulang. Puan Nadia sudah ke keretanya. Yang lain sudah pun ke kenderaan masing-masing. Khalisah dan Aida menuju ke arah parkir dan ditemani Encik Hamzah.

            “Kalau sudi jemputlah datang lagi,’ ujar lelaki itu mendatar sebaik sahaja Khalisah sudah meloloskan dirinya ke dalam kereta.

            “InsyaAllah,” ujar Khalisah dan Aida serentak.

            Lelaki itu tersenyum manis.

            Khalisah menghidupkan enjin keretanya.

            “Kami pulang dulu,” tutur Khalisah perlahan sebelum dia menekan pedal miyaknya.

            Lelaki itu sekadar mengangguk.

            “Jumpa lagi.” Kata lelaki itu pendek.

            Khalisah mengukir senyuman di bibir. Honda Jazznya sudah bergerak meninggalkan kawasan Rumah Seri Kenangan Cheng. Dari cermin pandang belakang, sempat Khalisah mengerling lelaki tinggi lampai itu yang masih tercengat memerhatikan keretanya pergi.

            Khalisah tersenyum bahagia.

            Entah kenapa perasaan itu tiba-tiba hadir.
           
[Bersambung]