Thursday, January 16, 2020

Review Novel : Hingga Nafas Yang Terakhir

Assalamualaikum.

Hai semua.

Akhirnya, ini novel pertama aku habiskan untuk pembuka tahun 2020. Sebenarnya, mula membaca novel ini bulan Disember tapi biasalah aku memang membaca dalam kadar perlahan. Banyak sangat iklan-iklan yang datang sewaktu membaca.

Paling utama, membaca kalau bergolek-golek akan diakhiri dengan ketiduran. Sedar-sedar sudah pagi. Sedar-sedar lampu bilik sudah ditutup. Sedar-sedar penanda buku ke mana, bukunya ke mana. Biasa semua itu. Biasa untuk aku. Orang lain aku tak tahu.

Marilah aku review sedikit tentang novel ini. Aku tak pandai review. Setakat sikit-sikit itulah bolehlah ya.

#1
.
Hingga Nafas Yang Terakhir karya Suzana Jumadil terbitan Fajar Pakeer.
.
🌿Baca novel ini sampai aku termimpi-mimpi fasal bom. Tak memasal terjadi watak heroin yang berada di Palestin. Teruja dengan penulisannya di bumi Gaza, Palestin dan Kaherah Mesir. Dapat dirasakan sedikit begitu keadaan di sana.
.
🌿Novel ini adalah karya pertama penulis ini. Kisah percintaan Farisya dan Fariz yang terpisah akibat dendam. Farisya melarikan diri apabila mendapat tahu Fariz ditangkap khalwat namun segalanya terungkai apabila dia kembali bertemu dengan Fariz.
.
🌿Fariz seorang lelaki yang tidak putus asa dan dia setia dengan Farisya. Dia tetap menjejaki Farisya meskipun gadis itu cuba menjauhkan dirinya.
.
🌿Perhubungan mereka akhirnya diakhiri dengan ikatan yang sah dan ada satu kejadian yang berlaku. Farisya diculik. Kejadian itu mencetuskan siapa sebenarnya pendendam selama ini.
.
🌿Bila part ini yang nak baca laju-laju sebab nak tahu siapa empunya dirinya. Penghujungnya memang banyak yang terjawab dan tidak sangka bila semuanya diketahui.
.
🌿Apa pun, tahniah buat penulis untuk karya pertama ini.

Salam pena,
Fyda Adim




No comments: