Thursday, April 9, 2020

Review Novel: Kerana Hati Telah Berjanji

Assalamualaikum.

Selamat pagi.

Lagi review novel yang aku sudah habiskan dalam tempoh sehari saja. Ada-ada masa aku ambil masa hanya sehari untuk membaca. Ikut mood juga walaupun membaca itu pasti akan membuatkan aku terlelap. Bukan fasal novel tidak menarik tetapi memang gitulah perangai aku kalau membaca.

Biasalah remaja purba punya gaya membaca. Kadang anak-anak sampai tegur.

"Mama ni nak baca ke nak tidur?"

"Eh, mama bacalah."

"Tadi nampak mama tidur."

"Mama lelap kejap aje."

Bila sudah ditegur, celiklah balik mata. Begitulah sampai sudahnya. Mari aku kongsikan review tentang novel ini. Menarik ceritanya.


Kerana Hati Telah Berjanji karya Rissa Ahdiya.
.
Penerbit: Karya Seni
Harga: RM23/RM26
Jumlah Halaman: 455
.
🌿Bacakan aku jampi pelupa, agar tak kuingat tentang kita.
.
🌿Kali kedua aku baca karya penulis ini. Sebelum ini baca novelnya berjudul Seadanya Aku. Jadi haruslah cari karya-karyanya yang lain.
.
🌿Kisah seorang gadis bernama Manis yang tidak berapa manis hidupnya. Macam-macam perkara yang perlu dilalui oleh Manis. Dia sering dipinggirkan oleh ibu ayah dan adik-beradiknya sebab paras rupa dan kekurangannya.
.
🌿Part ni yang macam-macam yang dirasa ketika baca. Geram dan sedih sebab Manis dibuli abang dan adiknya. Sering dimarahi ibunya dan mujurlah ayahnya sesekali menyebelahinya.
.
🌿Ceritanya bertambah menarik bila kemunculan Remy. Cara Remy jatuh cinta dengan Manis memang tersangat manis. Orang kata jatuh cinta pandang pertama.
.
🌿Aku siap bayangkan Remy Ishak sebab Manis kata nama Remy cam pelakon kegemaran dia. Samalah dengan Kafida si Manis ni pun. Hahaha. Tapi dalam novel Remy orangnya cerah. Yelah, selalu baca novel adaptasi drama senang nak bayangkan hero heroin dia.
.
🌿Menariknya si Remy ini dapat dirasakan yang dia betul-betul sayang pada Manis. Cara penulis sampaikan boleh dirasakan di tangkai hati. Lelaki pujaan gitu. Dia sayang Manis seorang saja. Manis kan perangai Remy.
.
🌿Dugaan manis timbul lagi bila dia berkahwin dengan Remy. Rasa kasihan sangat pada Manis. Biasalah lumrah tinggal dengan mak mentua. Macam-macam yang Manis kena tempuh.
.
🌿Apa pun ada pengajaran yang terselit dalam novel ini. Setiap kepahitan pasti akan diakhiri dengan kemanisan cuma cepat atau lambat saja. Setiap manusia tidak lari daripada melakukan kesilapan. Manusia yang buat silap pasti dapat balasan. Begitulah teguran Allah pada manusia yang alpa.
.
#fydaadimbaca #malaysiamembaca

2 comments:

Etuza said...

seronok membaca masa PKP..apa lagi nak buat kan dek

Fuzy Hamid said...

macam nak kena cari jugak novel ni..

salam jengah dari www.iamfuzy.com