Thursday, June 25, 2020

Novel Insan Kau Cinta di Popular Bookstore

Assalamualaikum.


Pertama sekali, entri ini aku ingin kongsikan berkenaan novel pertama aku yang berjudul Insan Kau Cinta. Pejam celik, sudah empat bulan Insan Kau Cinta diterbitkan. Syukur ke hadrat Ilahi kerana memberi peluang untuk aku merasai momen-momen ini. Tidak pernah terlintas pun aku akan menjadi seorang penulis. Bermula dengan menulis di blog, aku kemudiannya menjinak-jinakkan diri dengan memasuki pertandingan menulis. Masa itu, aku terbaca di blog seorang novelis tentang pertandingan e-book.

Pertandingan E-Book Anjuran Maxis


Bermula dengan pertandingan inilah aku meneruskan perjalanan sebagai seorang penulis. Ditambah lagi semangatnya apabila aku memenangi dalam pertandingan ini walaupun pada ketika itu aku serba-serbi kosong tentang penulisan. Di sebalik menyertai pertandingan ini, terselit kisah manis antara aku dan sahabat aku kerana kami sama-sama menyertai pertandingan tersebut. Kira kami berlawan secara sihat gitu.

Asbab menyertai pertandingan itu juga aku berkenalan dengan seorang novelis dan aku gelar MM sahaja di sini. Dia yang menjadi cikgu aku. Mengajar dan memberi bimbingan kelas dalam penulisan. Begitulah permulaan aku. Setiap karya aku akan dibedah oleh beliau. Pada mulanya memang makan hati juga apabila dia mula melontarkan komen tapi bila semakin mengenalinya aku sudah tidak kisah. Aku tahan sahaja apa jua komennya.

Show bukan Tell


Ini ayat yang aku paling ingat sewaktu belajar dengannya. Berapa kali dan dalam erti kata lain berpuluh kali mahu pun beratus kali dia mengulang ayat di atas. Kita tulis ayat biar nampak 'show' bukannya kita 'tell'. Sampai sekarang kalau aku taip, mesti terngiang-ngiang ayat dia.

Contoh, menggeleng kepala.

Dulunya, aku tulis begitu. Nanti dia akan cakap. Kita memang menggeleng kepala. Ada ke orang menggeleng kaki ke? Sejak itu, aku ingat apa saja ajarannya. Alhamdulillah, sehingga sekarang dia masih ada dengan aku dan novel Insan Kau Cinta juga aku mulakan dengannya walaupun sekarang dia sudah bersara daripada dunia penulisan.

Berbunga-bunga di hati


Setelah tiga bulan tidak ke kedai buku, kelmarin aku kedai buku. Kedai buku pertama yang aku jejak adalah Popular Bookstore di Aeon Bandaraya Melaka. Tujuan utama mahu turun padang melihat novel sendiri. Sepanjang sudah boleh keluar (PKPB/PKPP), aku terima maklumat tentang novel aku yang sudah ada di kedai buku.

Jadi, kelmarin aku pula mahu melihat dengan sendirinya. Berbunga-bunga di hati tatkala melihat Insan Kau Cinta tersusun di rak. Selalu ke kedai buku beli dan cari novel orang lain, kali ini terasa bahagia bila melihat novel sendiri.


Popular Bookstore AEON Bandaraya Melaka


Aku sempat bergambar dengan novel sendiri. Buat kenangan kata orang. Pada mulanya aku tercari-cari Insan Kau Cinta di rak-rak yang tersusun novel-novel. Puas mencari tetapi tidak menjumpainya sehinggalah aku berputus asa dan terus saja bertanyakan pada seorang pekerja Popular.


Pilihan Popular Wadah Jiwa Bangsa...


Rupanya, Insan Kau Cinta disusun di rak Pilihan Popular Wadah Jiwa Bangsa. Bertambah berbungalah rasa di hati aku. Novel Insan Kau Cinta dalam Pilihan Popular bulan Jun 2020. Bolehlah dapatkannya di cawangan Popular yang berhampiran anda.


Insan Kau Cinta


Sebuah kisah kehidupan seorang bernama Azalea Husna yang mencari erti sebuah kehidupan. Kisah ini menyentuh perihal kekeluargaan dan terselit kisah percintaan. Pada yang sudah mendapatkannya, semoga ada memperoleh sedikit manfaat daripada naskah ini.


1 comment: