Monday, February 22, 2021

6/2021 : Koleksi Buku Baharu

Assalamualaikum.

Selamat malam.

Saya ke sini untuk bercerita tentang buku. Buku terbaharu yang dibeli mahu pun yang diberi dan dihadiahkan oleh kenalan. Buku yang menjadi terapi buat diri. Kata seseorang teman, dengan membaca buku adalah terapi paling ampuh untuk mendidik jiwa.

Ya.

Saya paling suka apabila melihat buku-buku. Lebih-lebih lagi kalau nampak buku-buku yang tersusun kemas di rak. Lebih-lebih lagi kalau saya memasuki ke kedai buku. Memang mengambil masa yang lama untuk keluar. Mahu keluar dengan membawa beg plastik.

Saya sedang dalam misi mengumpul buku-buku Hamka. Tertarik dengan perkongsian resensi buku yang dikongsikan kawan-kawan bookstagram dan di Youtube. 

Ya.

Saya suka menonton video-video ulasan buku atau membaca ulasan buku di mana-mana medium media sosial. Ada di Youtube, ada di Instagram, ada juga di laman muka buku. Bagi saya, membaca ulasan pun sudah cukup membuatkan kita tertarik untuk mendapatkan buku tersebut sendirinya.

Beli dulu. Bacanya kemudian. Begitulah konsepnya. Hahaha. Janji sudah ada koleksi dalam simpanan. Menang membeli, kalah membaca. Hahaha. Baik beli daripada menyesal tak beli. Begitulah konsepnya.

Mari tengok buku Hamka bertajuk apa yang saya beli. Saya beli di Shopee. Zaman sekarang semuanya mudah. Semuanya di hujung jari.

Terusir. Ada seorang kawan alam maya yang menyuruh saya membaca buku ini terlebih dahulu untuk yang belum pernah baca buku Hamka.

Kemudian saya membeli buku Hamka berjudul Si Sabariah. Akan diteruskan lagi misi mengumpul karya-karya Hamka.

Ini pula buku-buku pemberian bos tempat lama saya. Buku-buku yang diberi sesuai untuk anak-anak. Alhamdulillah. Paling suka sebab terselit karya Noor Suraya.

Ini pula pemberian daripada seorang sahabat di alam maya. Seorang sahabat penulis juga yang bertegur sapa di dalam media sosial. Pernah menulis sama-sama dalam Antologi Cerpen Kelip-kelip Kusangka Api. Terima kasih sahabat! Teringat kata-katanya, perkenalan ini sangat unik!

Ya, sungguh unik. Adakalanya kita boleh menjadi begitu serasi dengan seseorang meskipun tidak pernah bersua. Adakalanya kita boleh menjadi begitu janggal dengan seseorang meskipun dia depan mata kita.

Apa-apa pun hargailah setiap yang hadir dalam hidup kita. Keikhlasan dalam sesuatu perhubungan juga penting. Dari keikhlasan itu yang mewujudkan keserasian. Semoga persahabatan yang terjalin akan berkekalan hingga ke jannah.

Salam pena,
Fyda Adim


No comments: