Wednesday, June 9, 2021

2/21 | Ulasan Novel : Kekasih Waktu

Assalamualaikum.

Hai. 

Saya kembali di sini setelah berbulan tidak menulis. Ya, banyak benda berlaku sepanjang kehilangan saya. Hahaha. Ada yang mencari tak? Saya cuti dua bulan menjaga orang tua. Memandangkan tiada komputer dan line internet pun alahai menyakitkan hati, jadi lupakanlah aktiviti menulis.

Lagi pun, sepanjang cuti di rumah saya sibuk membuat kuih. Maklumlah, dua bulan tidak bergaji haruslah dicari pendapatan lain. Jadi saya dekat dengan mereka. Alhamdulillah, suami mengizinkan saya untuk bercuti. Sepanjang dua bulan, memang saya sibuk dengan kerja yang lain.

Aktiviti membaca?

Membaca pun tidak sempat. Sebabnya saya sibuk menyiapkan tempahan biskut raya yang berbotol-botol. Mujurlah anak sedara membantu. Ringan sedikit ada yang membantu.

Baiklah, novel kedua baru sahaja dihabiskan bulan lepas selepas berhempas-pulas menyiapkan biskut raya. Selain biskut raya, saya ada juga menjual cheesetart dan juga lasagna.

Saya kongsikan novel kedua yang berjaya saya habiskan setelah terhenti pembacaannya. Memang tidak boleh fokus. Jadi saya terpaksa hentikan dulu pembacaan saya.


Kekasih Waktu karya Noor Suraya

Penerbit: JS Adiwarna
Harga: RM25 (SM)/RM28 (SS)
Jumlah halaman: 418 muka surat

Novel Noor Suraya ini sekali lagi membuatkan aku sebak. Sekali lagi kisah Farhana dibawa dalam novel ini.

Lima bintang untuk Kekasih Waktu; bukan sebab Noor Suraya tetapi ceritanya memang menarik.

Kali ini kisah Farhana kembali berumahtangga dan diselitkan kisah anak-anaknya yang sudah dewasa. Farhana digambarkan sebagai seorang wanita yang tabah.

Menyayat hati apabila Farhana berkahwin kali kedua dan suaminya meninggal akibat kemalangan. Dia kembali memegang status seorang isteri apabila cinta lamanya kembali namun hatinya terluka apabila suami itu menyatakan hasrat untuk berkahwin dengan perempuan lain.

Bergenang-genang baca part ni. Memang sedih. Tak tahulah kalau orang lain baca tak menangis. Akulah yang over! Kahkahkah.

Okeylah, nak tahu pengakhirannya bolehlah dapatkan Kekasih Waktu tapi tak tahulah sama ada masih ada di pasaran atau tidak. Rasa memang sudah tiada. Aku beli dengan penulisnya.

Itu sahaja perkongsiannya. Sungguh pun ini sebuah novel cinta tetapi terselit juga pengajaran di dalamnya.

Mencintai itu seperti menjaga.
Menjaga agar tak ada luka. Menjaga agar tak ada kecewa. - Kekasih Waktu

Mari teruskan dengan buku yang lain pula.

Salam pencinta buku,
Fyda Adim


No comments: