Monday, November 12, 2018

Novel : The Misadventures of Cik Reen & En. Ngokngek


Tajuk: The Misadventures of Cik Reen & En. Ngokngek
Penulis: Maya Adira
Penerbit: Kaseh Aries
Halaman: 502


Ulasanku:


Akhirnya aku dapat habiskan novel ini dalam masa seminggu lebih. Pada mulanya aku baca aku macam ‘blur’. Tak tahu nak menghadamkan dialog sape. Aku kena baca banyak kali nak fahamkan.

Tapi bila dah masuk bahagian Harris dan Azreen yang terpaksa kahwin demi menyelamatkan maruah keluarga aku dah boleh menggayakan bacaan aku. Sudah tak blur.

Novel ini agak klise. Kahwin paksa. Tapi paksa dia tu tak tahap yang mak ayah memang paksa beria. Kalau kahwin paksa ni memang dah boleh jangka hero heroin mula-mula benci tahap tak boleh blah. Tapi dalam novel ini walaupun Harris dan Azreen kahwin paksa dan tiada cinta antara mereka tapi Harris tetap menjaga kebajikan Azreen sebagai isterinya. Dalam novel ini Harris sudah punya kekasih dan pastinya cabaran dalam perkahwinan adalah kekasih Harris si Zaza seorang model terkenal.

Novel ini mencuit hati sebenarnya dengan gaya bahasanya yang santai dan menggelikan hati membuatkan aku tersenyum sendiri tatkala membacanya. Ceritanya makin menarik bila Harris dan Azreen memulakan misi mencari adik-adik mereka yang lari semasa majlis perkahwinan dan menyebabkan mereka menjadi mangsa untuk menggantikan tempat mereka.

Macam-macam yang terjadi sepanjang mereka memulakan misi mencari Izyan dan Iqram. Oh ya, ada terselit Remy Ishak dalam novel ini di hujung-hujungnya. Kelakar.

Apa pun, novel ini masih lagi menghiburkan dan boleh dihadamkan. Pastinya boleh buat hilang stres sebab ceritanya menghiburkan dengan gaya penulisannya sebab mampu buat aku tersenyum. Walaupun begitu, ada sisi baik yang boleh diambilkira. Ada pengajaran yang terselit dalam naskhah ini kalau kita betul-betul menghayati. Perancangan manusia tidak semestinya akan menjadi seperti yang dirancang. 

Tak rugi pun kalau membelinya.
Empat bintang untuk novel ini.


Selamat membaca!
^___^


No comments:

Fyda's read book montage

Lafazkan Kalimah Cintamu
Tak Ada Cinta Sepertimu
Dia Anak Jeneral
Mr. Grey
Tiada Arah Jodoh Kita
Dalam Dakapan New York
Pulang
Lelaki Januari
Kumpulan Cerpen Remaja: Gadis Dan Cermin Masa Depan
Lelaki Kiriman Tuhan
Bahagia Bukan Bidaan
The Misadventures of Cik Reen & En. Ngok Ngek
Surat Bersampul Perang
Kekasih Waktu
Pujaan Hati Kanda
99 Stress Free Wife
Budak Kelas Belakang
Sepahit Kopi Semanis Cham
Cerita Dalam Kampus
Kan Kukejar Cinta Kamu


Fyda Adim's favorite books »