Wednesday, August 4, 2021

19/2021 | Ulasan Novel : Suara Hati

Assalamualaikum.

Kembali lagi dengan entri ulasan novel. Untuk bulan Januari saya dapat menghabiskan empat buah buku. Tiga buah buku fiksyen dan sebuah buku travelog. Jadi, ini buku fiksyen ketiga yang dapat saya habiskan untuk Julai.

Sedikit ringkasan saja. Saya beli novel ini secara preloved dengan seorang penjual di Instagram. Agak mencabar juga ketika mencari novel ini. Kebanyakkan sudah habis. Maklumlah novel lama. Mari saya ceritakan sedikit mengenai novel Suara Hati.

Suara Hati karya Anis Ayuni

Penerbit : Alaf 21
Harga : RM20
Jumlah Halaman : 327 muka surat

Pertama sekali novel ini novel lama. Diterbitkan pada tahun 2002 tetapi sebab novel ini diadaptasi ke drama membuatkan perasaan ingin membaca membuak-buak. Tambahan lagi hero dalam dramanya adalah Syafiq Kyle. Peminatnya mestilah baca sekali novelnya. Itu yang membuatkan saya mencari juga novel ini.

Novel ini tidak tebal mana. Nipis sahaja. Novel dulu-dulu seperti novel Aisya Sofea, berjudul Jauh. Nipis juga tapi ceritanya sampai. Begitu juga dengan novel Suara Hati.

Menggunakan POV1 membuatkan lebih dekat ketika saya membacanya. Saya lebih suka membaca novel yang menggunakan POV1. Tak pasti kenapa mungkin penggunaan 'aku' membuatkan terasa diri sendiri yang membawa watak tersebut. Over sangat!

Akan ku rahsikan rasa cintaku padamu jauh di lubuk hati

Kisah percintaan semestinya. Baca tagline pun sudah boleh agak. Bermula dengan perkenalan Hani Jalina dan Harris namun keluarga Hani sudah mempunyai calon buat Hani. Dalam pada Hani tidak mahu menerimanya, Harris pula menghilangkan diri.

Ke manakah perginya Harris?

Akhirnya, Hani menerima pilihan keluarganya yang bernama Naim. Mereka hidup bahagia walau pilihan keluarga namun kebahagiaan mereka hilang apabila Naim pulang ke negeri abadi secara tiba-tiba.

Hani hilang arah. Dikurniakan dua orang cahaya mata dan Hani meneruskan hidup sehinggalah Harris muncul kembali. Plot ceritanya tidak berbelit dan saya boleh jangka tetapi terasa Harris begitu setia pada Hani. Watak Harris terasa sangat dekat. Harris kembali menagih cinta Hani.

Plot antara novel dan drama sedikit berlainan namun saya rasakan kedua-duanya mempunyai kekuatan tersendiri. Saya dapat habiskan novel ini dalam masa tiga hari sebab terasa nak tahu bagaimana Hani menerima Harris semula.

Salam pencinta buku,
Fyda Adim

No comments:

Fyda's read book montage

Lafazkan Kalimah Cintamu
Tak Ada Cinta Sepertimu
Dia Anak Jeneral
Mr. Grey
Tiada Arah Jodoh Kita
Dalam Dakapan New York
Pulang
Lelaki Januari
Kumpulan Cerpen Remaja: Gadis Dan Cermin Masa Depan
Lelaki Kiriman Tuhan
Bahagia Bukan Bidaan
The Misadventures of Cik Reen & En. Ngok Ngek
Surat Bersampul Perang
Kekasih Waktu
Pujaan Hati Kanda
99 Stress Free Wife
Budak Kelas Belakang
Sepahit Kopi Semanis Cham
Cerita Dalam Kampus
Kan Kukejar Cinta Kamu


Fyda Adim's favorite books »