Wednesday, September 25, 2019

Jalan




Mood menulis yang entah ke mana menghilangnya sebaik sahaja aku selesaikan manuskrip itu. Tugasan yang aku dapat daripada Norsaadah sejak awal bulan September baru datang keinginan untuk membuatnya. Tugasannya nampak menarik.

Foto blog. Itulah tugasannya. Menulis berdasarkan foto yang kita ambil. Menarik bukan? Cumanya perlu komitmen dan perlu disiplin dalam menulis.

Foto memang aku pun suka walaupun aku bukan jenis kaki swafoto tapi aku sukalah ambil gambar apa pun. Lebih-lebih lagi gambar makanan yang aku masak.

Baiklah. Gambar di atas adalah jalan yang selalu aku gunakan untuk ke sekolah. Jalan yang setahun lepas aku gunakan lima hari seminggu untuk menghantar anak-anak setiap pagi. Jalan yang sentiasa sesak aku kena tempuh setiap pagi.

Setahun melalui jalan ini dan kini jalan ini hanya tinggal kenangan sebaik aku berhijrah ke luar negeri Melaka. Sesekali rindu bertandang.

Jalan ini terletak di depan sekolah berasrama penuh di Ayer Keroh. Jalan inilah menuju ke Sekolah Kebangsaan Ayer Keroh. Jalan ini juga yang selalu aku lalui untuk pulang dari kerja. Ayer Keroh ke Bukit Katil. Aku memang suka melalui jalan ini meskipun jauh sedikit perjalanannya. Rindu suasana itu.

Tersangat rindu!

Salam pena,
Fyda Adim


No comments:

Fyda's read book montage

Lafazkan Kalimah Cintamu
Tak Ada Cinta Sepertimu
Dia Anak Jeneral
Mr. Grey
Tiada Arah Jodoh Kita
Dalam Dakapan New York
Pulang
Lelaki Januari
Kumpulan Cerpen Remaja: Gadis Dan Cermin Masa Depan
Lelaki Kiriman Tuhan
Bahagia Bukan Bidaan
The Misadventures of Cik Reen & En. Ngok Ngek
Surat Bersampul Perang
Kekasih Waktu
Pujaan Hati Kanda
99 Stress Free Wife
Budak Kelas Belakang
Sepahit Kopi Semanis Cham
Cerita Dalam Kampus
Kan Kukejar Cinta Kamu


Fyda Adim's favorite books »