Wednesday, June 16, 2021

12/2021 | Ulasan Buku : Pendiam?

Assalamualaikum.

Hai semua.

Sementara ada kerajinan membaca dan menulis ini, lebih eloklah saya meneruskan dengan aktiviti menulis entri-entri blog ini. Setelah berbulan-bulan mood membaca dan menulis merudum teruk. Kali ini cubaan untuk bangkit kembali.

Cuba nak siapkan manuskrip di samping aktiviti membaca diteruskan juga. Tips nak datang idea dan mood nak menulis adalah dengan membaca. Dengan membaca akan menaikkan semangat dan mungkin juga mengelakkan daripada writer's block.


Pendiam? karya Aiman Amri & Aqila Masri

Penerbit : Iman Publication Sdn Bhd
Harga : RM30.00 (SM)/RM33.00 (SS)
Jumlah halaman : 196 muka surat

Kali ini beralih ke buku non fiksyen setelah tiga buah buku fiksyen dihabiskan pembacaannya. Saya beli buku ini pada 15 Ogos 2020 di Harris Aeon Tebrau Johor Bahru. Setahun membelinya baru saya dapat membacanya.

Buku Pendiam? ini tidaklah terlalu tebal. Ditulis oleh dua orang penulis yang membawa kita ke dunia Introvert.

Definisi 'Introvert' mengikut Kamus Bahasa Melayu adalah;

Definisi : (Psi) orang yg bersifat suka memendam rasa dan menumpukan perhatian pd dirinya sendiri, tidak suka bergaul dlm masyarakat atau dunia luar. (Kamus Dewan Edisi Keempat).

Buku ini lebih dekat dengan pembaca apabila penulisnya juga merupakan golongan Introvert. Buku ini menekankan tentang pemahaman personaliti seorang Introvert dalam kalangan Ekstrovert.

Selain itu, buku ini sebenarnya sebuah buku yang meningkatkan keyakinan diri seorang Introvert. Dalam kehidupan seharian, kita akan berurusan dengan dua jenis golongan; Introvert dan Ekstrovert. Selalunya golongan Ekstrovert yang lebih menonjol jika nak dibandingkan dengan golongan Introvert.

Introvert ini sering ke belakang kerana dia sukar nak bersuara walaupun sebenarnya dia banyak benda nak berkata-kata. Begitulah. Selalunya golongan Introvert ni akan kalah kalau bersuara dengan golongan Ekstrovert.

Dalam buku ini ada juga diselitkan Uji Personaliti Diri. Saya masih tergolong dalam golongan Introvert. Ya, awalannya lagi pendiam tapi sekarang sudah berada di golongan pertengahan. Separuh Introvert, separuh lagi Ekstrovert.

Hahaha.

Soalan yang sering ditanya suatu ketika dulu.

"Memang tak suka bercakap ke?"

"Memang suka duduk kat tempat sendiri ke?"

"Memang pemalu ke?"

Macam-macamlah. Pernah saja yang mengatakan saya sombong. Dulu acara sukan jabatan memang saya tak ikut serta tetapi ada sekali tu saya ikut serta macam menarik perhatian orang.

Jadi, apabila membaca buku ini seakan dekat dengan diri sendiri. Buku ini menjelaskan baik Introvert mahu pun Ekstrovert, masing-masing ada kelebihan dan kekurangan sendiri. Tidak perlu salah faham terhadap golongan Introvert. 

Tidak semestinya golongan Introvert yang agak menyendiri, yang tidak bercampur- gaul dengan orang lain tidak mampu ke hadapan. Cuma golongan ini perlu diberikan ruang dan masa. Tidak semestinya golongan Ekstrovert lebih baik daripada Introvert.

Kesimpulannya, buku ini sesuai dibaca untuk semua lapisan umur dan paling sesuai untuk golongan Introvert yang mahu empower diri sendiri. Buat golongan ekstrovert juga boleh membacanya jika mahu mengenali lebih dekat si Introvert.

Salam pencinta buku,
Fyda Adim


1 comment:

as samsudin said...

Buku yang Fyda baca memang macam-macam genre kan. As kena belajar baca buku lain juga, asyik beli novel jer...

Fyda's read book montage

Lafazkan Kalimah Cintamu
Tak Ada Cinta Sepertimu
Dia Anak Jeneral
Mr. Grey
Tiada Arah Jodoh Kita
Dalam Dakapan New York
Pulang
Lelaki Januari
Kumpulan Cerpen Remaja: Gadis Dan Cermin Masa Depan
Lelaki Kiriman Tuhan
Bahagia Bukan Bidaan
The Misadventures of Cik Reen & En. Ngok Ngek
Surat Bersampul Perang
Kekasih Waktu
Pujaan Hati Kanda
99 Stress Free Wife
Budak Kelas Belakang
Sepahit Kopi Semanis Cham
Cerita Dalam Kampus
Kan Kukejar Cinta Kamu


Fyda Adim's favorite books »