Tuesday, July 13, 2021

15/2021 | Ulasan Novel : ADAM - Aku Darah Anak Malaysia

Assalamualaikum.

Hai semua.

Entri pertama untuk Julai. Baru berkesempatan mahu menulis entri. Pembuka Julai, saya mulakan dengan membaca novel Ramlee Awang Murshid. Pertama kali membaca karyanya walaupun saya ada beberapa koleksi novelnya. Mengumpul novel pun satu terapi. Begitulah konsepnya.

Konsepnya, apabila tiba-tiba nak baca, novel atau buku sudah ada. Saya beli sesebuah novel atau buku bukan terus-terus baca. Selalunya, simpan dulu. Harta lain tak ada, nanti buku-buku ni yang boleh diwarisi oleh anak-anak mahu pun anak buah.


Aku Darah Anak Malaysia karya Ramlee Awang Murshid

Penerbit : Buku Prima
Harga : RM25.00 (SM)/RM28.00 (SS)
Jumlah halaman : 568 muka surat

RAM seorang penulis yang dikenali. Saya mula menyimpan novelnya sejak saya menonton Tombiruo di pawagam. Novel Tombiruo saya beli dan kulit novelnya waktu itu Zul Ariffin walau mukanya tidak kelihatan. Sanggup beli. Gedik sangat di situ. Hahaha. Cumanya, saya bukan peminat Zul Ariffin. Kalau rasa best saya boleh saja menonton. Begitulah.

Ya, saya menonton sebab pelakonnya. Waktu itu saya belum terjebak dengan novel RAM sebab karyanya pada saya belum menjadi keminatan saya waktu tu. RAM penulis thriller. Fokus membaca novelnya perlukan fokus sebab bukan sejenis yang straight. Kena berfikir.

Tapi itulah, hati manusia kan mudah berubah. Saya mula membeli preloved novel-novel RAM. Kebetulan waktu itu, ada seorang kawan nak menjual novel-novel RAM. Jadi saya terus beli dengannya. 

ADAM ni bukan preloved. Saya beli yang baharu. Baca sinopsisnya buat saya minat nak membelinya dan inilah novel RAM yang pertama saya baca. Memang mengagumkan. Idea yang tidak terjangkau dek akal fikiran.

Kisah seorang lelaki yang bernama Hilman. Pernah menjadi penderma hati pada seorang kanak-kanak bernama Mia Sara dan mereka bertemu di suatu tempat sewaktu dalam keadaan yang sukar. Hilman ditimpa kemalangan dan kesusahan di tempat orang iaitu di New York. Sungguh saya terasa seperti mengembara ke New York kerana RAM menceritakan setiap pelusuk bumi New York secara terperinci.

Baca kisah ini membuatkan hati saya berdebar-debar. Sentiasa tertanya-tanya apakah yang bakal terjadi selepas ini? Novel yang penuh konspirasi, perlukan penyiasatan tentang pelaku yang menyebabkan Hilman dituduh mabuk sewaktu kemalangan.

Cumanya, saya perlu fokus pada pembacaan kerana novel ini ada bab-bab yang mengimbau kisah lalu. Watak-wataknya juga perlu diingat sebaik mungkin kalau tidak memang akan hilang terkapai-kapai.

Daripada novel ini, apa yang boleh saya katakan sangat bagus. Ada terselit mesej yang disampaikan RAM dalam novel ini. Bukan semua orang itu jahat akan berterusan menjadi seorang yang jahat. Ada pengakhiran yang baik buat dirinya apabila dia mendapat hidayah daripada Allah. 

Novel ini juga memberitahu orang yang baik pasti akan dipermudahkan urusannya akhirnya meski pun pelbagai rintangan yang terpaksa dihadapinya.

Secara keseluruhan, novel ADAM ini digarap dengan baik. Kisah keluarga dan terselit sedikit kisah percintaan apabila Mia Sara jatuh cinta dengan penderma hatinya. Sebuah karya yang penuh saspen kerana mahu mengetahui siapa pelakunya, mahu merungkaikan kisah Mia Sara dan Hilman dan mahu tahu apa pengakhiran Hilman di bumi New York. Pelbagai twist yang menarik dan saya rasa tak rugi membaca naskhah ini.

Sekian.

Salam pencinta buku,
Fyda Adim

1 comment:

as samsudin said...

Bila lah nak start membaca ni... mai pinjam aura sat...

Fyda's read book montage

Lafazkan Kalimah Cintamu
Tak Ada Cinta Sepertimu
Dia Anak Jeneral
Mr. Grey
Tiada Arah Jodoh Kita
Dalam Dakapan New York
Pulang
Lelaki Januari
Kumpulan Cerpen Remaja: Gadis Dan Cermin Masa Depan
Lelaki Kiriman Tuhan
Bahagia Bukan Bidaan
The Misadventures of Cik Reen & En. Ngok Ngek
Surat Bersampul Perang
Kekasih Waktu
Pujaan Hati Kanda
99 Stress Free Wife
Budak Kelas Belakang
Sepahit Kopi Semanis Cham
Cerita Dalam Kampus
Kan Kukejar Cinta Kamu


Fyda Adim's favorite books »