Tuesday, August 17, 2021

20/2021 | Ulasan Buku : Winter D'Riyadh

Assalamualaikum.

Hai semua.

Baru berkesempatan mahu menulis entri seterusnya. Kali ini mahu berkongsikan buku non-fiksyen. Sebuah buku travelog tulisan Fauziah Abdul Hamid. Saya beli di Shopee dari Jejak Tarbiah. Sangat menarik kerana buku-buku yang diterima dari Jejak Tarbiah dibungkus dalam kotak cantik. Seolah-olah dalam gift box.

Jadi semasa saya jalan-jalan secara alam maya di Shopee, saya tertarik dengan buku ini. Memandangkan saya ada impian untuk ke Arab Saudi, saya belilah buku travelognya.


Winter D'Riyadh karya Fauziah Abdul Hamid

Penerbit : Ziasaf Mind Ventures
Harga : RM28
Jumlah Halaman : 217 muka surat

Apa kata saya?

Buku travelog yang menarik kerana membawa kita ke Arab Saudi. Penulis mengikut suaminya yang bertugas di sana. Saya dapat mengetahui serba-sedikit tentang kehidupan di Riyadh. Bagaimana masyarakat di sana menjalani kehidupan harian. Bagaimana cara pemakaian mereka. Bagaimana adat mereka.

Cara penulis menyampaikan kisah-kisah sepanjang tiga tahun di Riyadh sangat menarik. Seakan boleh membayangkan diri sendiri di sana. Sewaktu penulis berkongsi cerita sewaktu pengalaman beliau mula tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa King Khalid, beliau mengalami masalah pengecaman cap jari. Part ini sama macam saya yang mempunyai masalah pengecaman cap jari. Setiap kali jika perlu melalui pengecaman cap jari pasti akan timbul masalah.

Selain itu, saya dapat mengetahui di Riyadh tiada sambutan perayaan agama lain selain Aidilfitri dan Aidiladha sahaja. Wanita di Arab agak tersekat untuk bekerja kerana isu memandu. Di sana, golongan wanita lebih terjaga. Dari segi pemakaian, pergerakan dan juga pergaulan. Banyak perkara yang disentuh dalam naskhah ini. 

Suka 'kata-kata' dalam buku ini.

Kawan-kawan lama adalah emas.
Kawan-kawan baru adalah berlian.
Jika anda mendapat sebutir berlian,
jangan lupa emas tersebut kerana untuk memegang
sebutir berlian, anda sentiasa memerlukan tapak emas.

                                                [Ustaz Dr. Zahazan Mohamed]

Buku ini sesuai untuk bacaan santai dan sesuai untuk semua lapisan umur. Baik yang muda mahu pun dewasa. Jika yang suka buku tavelog, saya sarankan untuk membaca travelog ini. Harapan saya agar impian untuk menjejak kaki ke tanah Arab akan dimakbulkan.

Salam pena,
Fyda Adim

No comments:

Fyda's read book montage

Lafazkan Kalimah Cintamu
Tak Ada Cinta Sepertimu
Dia Anak Jeneral
Mr. Grey
Tiada Arah Jodoh Kita
Dalam Dakapan New York
Pulang
Lelaki Januari
Kumpulan Cerpen Remaja: Gadis Dan Cermin Masa Depan
Lelaki Kiriman Tuhan
Bahagia Bukan Bidaan
The Misadventures of Cik Reen & En. Ngok Ngek
Surat Bersampul Perang
Kekasih Waktu
Pujaan Hati Kanda
99 Stress Free Wife
Budak Kelas Belakang
Sepahit Kopi Semanis Cham
Cerita Dalam Kampus
Kan Kukejar Cinta Kamu


Fyda Adim's favorite books »