Tuesday, January 7, 2020

Target Membaca

Assalamualaikum.

Hai.

Tahun 2020 ini aku sudah tidak mahu meletakkan berapa target buku yang mahu dibaca. Selalunya memang tidak tercapai pun target aku. Seperti tahun-tahun lalu, aku mensasarkan untuk membaca ikut umur; tahun lepas aku 36 tapi itulah tak sampai 20 buah pun aku baca.

Biasalah, alasan klise aku adalah sibuk. Alasan yang cukup menjadi kegemaran aku. Dan juga faktor kelambatan aku membaca adalah apabila membaca aku akan tertidur. Itu yang membuatkan aku lambat menghabiskan pembacaan aku.

Tak mengapa. Masing-masing punya cara. Janji adalah aktiviti kita. Kalau ditanya aku, aku lagi laju membeli buku daripada membaca. Bersusun-susun buku yang belum dibaca di rak. Buku tak ada tarikh luput, biarkan saja. Lambat-laun akan dibaca juga.

Kalau tidak aku yang membacanya, anak-anak akan membacanya juga; aku harap mereka akan suka membaca. Anak-anak buah pun ramai. Boleh pinjam dan baca.

Tapi, dengan syarat baca dan jaga elok-elok. Kepantangan aku kalau orang pinjam buku aku tidak dijaga elok-elok. Kalau yang kenal aku dari sekolah tahulah macam mana gayanya. Kalau aku tidak membalutnya aku akan selotape tepi buku agar tidak rosak.

Sekurang-kurangnya tidak menyakitkan pandangan mata. Aku tidaklah cerewet sangat cuma jangan dilipat mukasuratnya, diconteng atau apa saja yang boleh buat aku kemurungan tengok buku aku nanti.

Faham?

Buku selesai baca 2019. Aku ambil dari FB. Setiap kali habis baca aku akan upload. Mula-mula rajinlah tulis review tapi lama kelamaan aku jadi malas. Bukanlah malas sangat tapi tak ada masa. Semua tempat pun ditulisnya sampai aku tak ada masa. Begitu sibuknya aku.


Tahun lepas dapat 17 buah buku sahaja. Ada buku fiksyen dan bukan fiksyen. Aku baca apa pun yang menarik. Kadang ada buku yang aku baca separuh sebab tak dapat feel kemudian aku sambung baca selepas habiskan buku lain. Begitulah aku. Walau apa pun aku tetap habiskannya juga.

Tahun ini kita tengok berapa jumlah buku yang dapat aku selesaikan. Nanti aku kongsikan ya. Selamat membaca buat pencinta buku! Jangan lupa Mac ini PBAKL akan berlangsung.

Sekian.

Salam pena,
Fyda Adim


1 comment:

Siti Yang Menaip said...

kite suka tengok buku2 yang ada grafik cantik2..
dengan penulisan yang straight to the point..

sebenarnya malas baca tu sbb asyik kena baca karangan anak2 murid
hahahaha i issss redha =P

Fyda's read book montage

Lafazkan Kalimah Cintamu
Tak Ada Cinta Sepertimu
Dia Anak Jeneral
Mr. Grey
Tiada Arah Jodoh Kita
Dalam Dakapan New York
Pulang
Lelaki Januari
Kumpulan Cerpen Remaja: Gadis Dan Cermin Masa Depan
Lelaki Kiriman Tuhan
Bahagia Bukan Bidaan
The Misadventures of Cik Reen & En. Ngok Ngek
Surat Bersampul Perang
Kekasih Waktu
Pujaan Hati Kanda
99 Stress Free Wife
Budak Kelas Belakang
Sepahit Kopi Semanis Cham
Cerita Dalam Kampus
Kan Kukejar Cinta Kamu


Fyda Adim's favorite books »