Wednesday, April 8, 2020

Review Novel: Seindah Tujuh Warna Pelangi

Assalamualaikum.

Selamat petang.

Dalam tempoh PKP, ini novel kedua aku habiskan dan kiranya buku kelapan aku dapat baca dalam tempoh empat bulan tahun ini. Untuk yang suka membaca novel, memang masa dalam PKP ini dapatlah baca novel-novel yang tertangguh di rak.

Mujurlah aku ada simpan sedikit novel-novel dan buku-buku di rumah Johor. Kebanyakkan novel aku semua ada di rumah kat Melaka. Novel ini pun aku pinjam jiran aku kat Melaka. Jauh aku bawa novel dia. Boleh lepaskan rindu gitu.


Seindah Tujuh Warna Pelangi karya E-Man Sufi.
.
Penerbit: Penulisan2u
Harga: RM22/RM25
Jumlah Halaman: 457
.
🌿Aku berminat baca novel ini sebab dramanya ditayangkan di televisyen tapi aku tak menontonnya pun. Cuma bila baca novelnya dapatlah bayangkan watak hero dan heroinnya.
.
🌿Novel ketiga penulis yang aku baca. Dua buah novel penulis yang aku baca Hikayat Cinta Si Pematah Hati dan Bukan Kerana Aku Tak Cinta.
.
🌿Novel Seindah Tujuh Wana Pelangi mengisahkan kisah kekeluargaan yang menyelitkan kisah cinta. Perkahwinan antara sepupu.
.
🌿Kisah yang tidak berat namun geram juga dengan Andika pada mulanya kerana melakukan sedemikian pada Aira, sepupu yang dikahwininya.
.
🌿Menariknya bila wujud babak akrab antaranya adik-beradik dan juga sepupu-sepapat. Aku suka cerita sebegitu. Menyentuh keakraban sebuah keluarga walaupun ada latar belakang keluarga kaya. Fasal harta tok ayah yang dibahagikan kepada cucu-cucunya.
.
🌿Apa pun ada pengajaran yang terselit dalam novel ini. Setiap manusia pernah terleka dan alpa namun dengan adanya peluang kedua yang diberikan perlulah digunakan sebaik mungkin. Bukan semua orang dapat menikmati peluang kedua itu.
.
#fydaadimbaca #malaysiamembaca

No comments:

Fyda's read book montage

Lafazkan Kalimah Cintamu
Tak Ada Cinta Sepertimu
Dia Anak Jeneral
Mr. Grey
Tiada Arah Jodoh Kita
Dalam Dakapan New York
Pulang
Lelaki Januari
Kumpulan Cerpen Remaja: Gadis Dan Cermin Masa Depan
Lelaki Kiriman Tuhan
Bahagia Bukan Bidaan
The Misadventures of Cik Reen & En. Ngok Ngek
Surat Bersampul Perang
Kekasih Waktu
Pujaan Hati Kanda
99 Stress Free Wife
Budak Kelas Belakang
Sepahit Kopi Semanis Cham
Cerita Dalam Kampus
Kan Kukejar Cinta Kamu


Fyda Adim's favorite books »