Tuesday, June 15, 2021

11/2021 | Ulasan Novel : Juita, Satu dalam Sejuta

Assalamualaikum.

Hai semua.

Untuk bulan Jun, saya dapat menghabiskan sebuah novel berjudul Juita, Satu dalam Sejuta. Pertama kali membaca karya penulis ini. Sebenarnya, novel ini saya beli sudah bertahun. Saya beli pada 11 Januari 2018. Setiap buku yang saya beli memang akan dicatitkan tarikh pembeliannya. Itu yang saya tahu sudah berapa lama saya membelinya.

Saya tertarik untuk membaca novel tulisan Kamalia ini apabila melihat seorang pembaca yang berkongsi tentang karya penulis ini. Jadi saya teringat tentang novel ini. Itu yang mendorong saya terus membacanya selepas menamatkan novel Kekasih Waktu.

Berderet-deret novel keluaran Jemari Seni yang saya baca. Biasalah, siapa yang tahu Jemari Seni dulu sebuah syarikat yang glamer juga. Banyak juga koleksi novel saya daripada Jemari Seni. Jemari Seni adalah kepunyaan Noor Suraya.

Tanpa berlengah, mari saya kongsikan sedikit sebanyak tentang novel Juita, Satu dalam Sejuta.


Juita, Satu dalam Sejuta karya Kamalia


Penerbit: Jemari Seni Sdn. Bhd.
Harga: RM27 (SM)/RM30 (SS)
Jumlah halaman: 532 muka surat


Ulasanku:

Apa yang menarik sebab cover novel ini berwarna merah jambu. Ya, saya peminat warna pink! Novel ini diterbitkan pada tahun 2017. Sekitar Ogos 2017. Novel ini mengisahkan tentang Juita, gadis berusia sekitar 30-an. Apa yang lebih menarik dalam novel ini watak-watak yang wujud adalah pencinta buku juga. Itu yang bertambah menarik. Watak lain adalah Aliff, Nabil Fadhlan dan Anggerik. Ini adalah watak-watak yang diutamakan. Selain daripada pencinta buku, salah seorang wataknya adalah novelis. Tetapi ada satu sebab kisah ini mahu ditamatkan secepat mungkin pembacaannya. Watak-watak yang ada itu, dua daripadanya sangat misteri. Hati seakan mengatakan seorang itu yang penuh agenda. Sekejap lagi hati mengatakan dia baik. Begitulah sepanjang pembacaannya sebab sering tertanya-tanya adakah 'watak ini' yang antagonis. 

Ada masa geram juga dengan watak Juita. Bukan sebab apa, Aliff tu sangat prihatin pada dirinya namun Nabil juga yang didambakan. Geram tau. Tapi itulah, adakalanya jika ada perkara yang tidak terluah kita akan lebih bersangka-sangka. Begitu juga dengan Aliff dan Juita. Macam Aliff, dia suka pada Juita tapi dia tidak meluahkan perasaannya.

Macam geram sangat. Saya yang membacanya sampaikan tercakap sendiri. Cakaplah, ko suka dengan Juita. Apa yang susah sangat. Hah, begitu sekali emosinya. Bertambah emosi apabila Aliff mengambil keputusan untuk berkahwin dengan seorang perempuan bernama Anum merangkap peminat Aliff. Nak tahu Aliff tu siapa kena baca sampai habis. Macam tak sangka, eh dia ni!

Novel ini memang perlu fokus pembacaannya sebab nak kena betul-betul fahamkan jalan ceritanya. Sebab apa? Novel ini banyak imbas kisah lalu. Kemudian ada dua orang cuba menyampaikan kisah lalu pada Juita dan Aliff. Jadi nak kena tahu siapa yang berada di pihak yang betul.

Salah seorangnya rupanya adalah pesakit Delusi. 

Saya dapatkan makna Delusi daripada web INI. Bolehlah baca lebih lanjut di web berkenaan. Saya cuba letakkan maksud Delusi sahaja. Harap membantu.

Apa itu delusi dan halusinasi?

Delusi adalah jenis gangguan mental di mana penderitanya tidak dapat membedakan kenyataan dan imajinasi, sehingga ia meyakini dan bersikap sesuai dengan hal yang ia pikirkan. Sedangkan halusinasi merupakan gejala yang ditandai dengan adanya sensasi yang diproses oleh otak dan dapat mempengaruhi kerja indra seseorang.

Berdasarkan pengertian tersebut, baik delusi dan halusinasi adalah kondisi dimana seseorang mengalami hal yang tidak nyata. Delusi adalah gangguan mental yang menyebabkan seseorang meyakini sesuatu yang sebenarnya tidak terjadi sedangkan halusinasi merupakan gejala saat indra seseorang mengalami hal yang tidak nyata.

Itu sahaja ulasan novel Juita, Satu dalam Sejuta. Bolehlah bacanya jika mahu mengetahui apa pengakhiran kisah Juita dan Aliff. Novel yang tidak berat dan boleh dibaca untuk semua peringkat umur.


Salam pencinta buku,
Fyda Adim



1 comment:

as samsudin said...

Tahniah, sempat juga Fyda baca novel...

Fyda's read book montage

Lafazkan Kalimah Cintamu
Tak Ada Cinta Sepertimu
Dia Anak Jeneral
Mr. Grey
Tiada Arah Jodoh Kita
Dalam Dakapan New York
Pulang
Lelaki Januari
Kumpulan Cerpen Remaja: Gadis Dan Cermin Masa Depan
Lelaki Kiriman Tuhan
Bahagia Bukan Bidaan
The Misadventures of Cik Reen & En. Ngok Ngek
Surat Bersampul Perang
Kekasih Waktu
Pujaan Hati Kanda
99 Stress Free Wife
Budak Kelas Belakang
Sepahit Kopi Semanis Cham
Cerita Dalam Kampus
Kan Kukejar Cinta Kamu


Fyda Adim's favorite books »